Svezli jsme se …
… s traktorem DEUTZ-FAHR AGROTRON 200 MK3

Jak mnoho se vypráví o nových traktorech řady MK3 v zákulisí, je dobře známo, protože moderní kapota nechává všechny důležité změny skryté běžnému pohledu . Mnoho čerstvých uživatelů s nadšením vynáší firmu Deutz-Fahr do výšin, a s pýchou se chlubí zážitky z jízdy s traktorem nové řady. Ostatní stále pochybují, jak mohly tak malé změny způsobit tak velký skok a zda by tato varianta zrovna byla vhodná pro jejich práce. O tom, že zavedený výrobce s novými traktory opět „hraje první ligu“, jsme se přesvědčili i my během jízdy s modelem AGROTRON 200 MK3 přímo na poli. Na základě zahraničních zkušeností se dostává pomalu také k nám. Praktické vyzkoušení stroje na poli, zprostředkující vlastní dojmy z řízení, které nedokáže nic nahradit. Jistě není určeno pro každého, určitou sumu znalostí o alespoň dosavadních systémech řízení stroje je třeba prokázat. Na druhou stranu si i my vybíráme ty stroje, u nichž je předpoklad, že věnovaný čas bude „stát za to“. A o novém traktoru Deutz-Fahr to platí bezpochyby.

Komfort nové generace


Jak je v současnosti běžné, zajímali jsme se nejprve o komfort, tedy o to, jak příjemně na nás bude nový stroj působit. Po dosednutí na sedačku jsme byli velmi příjemně překvapeni její měkkostí a pohodlností. Vzduchem odpružené sedadlo řidiče GRAMMER Maximo je jedním z prvků systému kompletního odpružení stroje. Dobře známý kompletní výhled z kabiny je ještě rozšířen směrem vzhůru o prostorné střešní okno, pro případ nasazení čelního nakladače.
Proti slunci brání řidiče žaluziová roleta, plynule nastavitelná – šikovné řešení. Podstatně byly zdokonaleny plastové kryty v kabině, které na sebe přesně navazují a působí kompaktním dojmem.
Dále jsme se seznámili s ovládacími prvky traktoru. Jako dříve zůstala na podlaze delší řadící páka, sloužící nyní k předvolbě jedné ze dvou skupin rychlostí. V každé skupině lze řadit devět stupňů pod zatížením. Tato již častější operace je velmi pohodlně proveditelná pomocí červené páčky, kterou obsluha vychyluje vpřed nebo vzad.
Ovladač je součástí multifunkční opěrky paže, která byla proti předchozí sérii nově zkonstruována. Ovšem převodovka s názvem Electronic POWERSHIFT, kterou využívá i firma SAME ve svých traktorech Rubin (ovšem s jiným softwarem), není žádným robotem, tupě reagujícím na jakýkoli povel řidiče. Při řazení vychází dále ze zatížení traktoru, otáček motoru a polohy plynového pedálu. Průběh je zcela neslyšný a měkký.

Nově uspořádané ovladače řazení
Traktor se dobře řídí pohodlným volantem, navíc s plynule nastavitelným sklonem a výškou, výhled na přední nápravu je výborný. Sedačka řidiče je poměrně vysoko a kapota motoru neruší ani u traktoru s výkonem 200k ve výhledu. Také otáčení na souvrati je zjednodušeno – samostatná páka vlevo pod volantem slouží ke změně směru jízdy, a to zcela bez použití pedálu spojky. Přesunutí přímo do opačné polohy je možné, a mechanická převodovka sama přibrzdí, přeřadí a opět se roztočí opačným směrem. Při testování jsme měli pocit, že reverzace trvá o něco déle, než je nutné (až 5 s ). Na stejný problém bylo poukazováno i v testech traktorů SAME Rubin 200. Avšak při práci s komplikovanějším neseným nářadím či kombinací čelně a vzadu neseného nářadí může být tato prodleva přiměřená.
Jestliže se chce obsluha ještě více soustředit na řízení, může zvolit automatický režim řazení. Ten je aktivován malým černým spínačem v loketní opěrce traktoru. Devět stupňů je potom voleno samočinně podle provozních podmínek traktoru. V průběhu našeho testování byl zapnutý jízdní režim ECO, při kterém převodovka řadí tak, aby motor mohl pracovat v rozsahu otáček s maximálním kroutícím momentem (1500 až 1750 ot./min). Zároveň se jedná o oblast s nejnižší měrnou spotřebou paliva. Počítač převodovky reaguje v závislosti na sešlápnutí pedálu plynu. Tím se poněkud přibližuje možnostem systémů s plynulým pojezdem. Systém je prostřednictvím elektronického managementu výkonu ve spojení s řídící jednotkou motoru. Pro náročnější operace zpracování půdy, které vyžadují maximální výkon, je vhodnější strategie Power.
Zde je motor udržován mezi 1900 až 2350 ot./min. Až když se otáčky motoru přiblíží těsně k hranici konstantního výkonu, dojde k přeřazení. Tím se zabraňuje častému a opakovanému přeřazování, a je maximálně využit instalovaný výkon motoru. Jakmile je stlačena páčka manuálního řazení, je automatika vyřazena. Potom se lze například otočit na souvrati a po spuštění nářadí opět nechat počítač řadit při vyšším zatížení dolů, a při poklesu odporu zase nahoru.
Navíc lze převodovku naprogramovat pro určitý druh nářadí v rámci pojezdových rychlostí. Pro práci s vývodovým hřídelem lze stanovit nejvyšší a nejnižší rychlostní stupeň, na který může převodovka zařadit (např. mezi 3. a 9. rychlostí). Potom prostřednictvím automatického řazení jsou udržovány stálé otáčky vývodového hřídele tak, že přizpůsobováním pojezdové rychlosti se udržují stálé otáčky motoru. Tím se řízení systému přizpůsobí prováděné práci.

I na souvrati s využitím automatiky
Co se týká systému souvraťové automatiky, traktory MK3 jej zatím nabízí pro řízení diferenciálu a pohonu všech kol. Řidič může využívat automatiku vypínání a zapínání diferenciálu v závislosti na pojezdové rychlosti a úhlu natočení kol řídící nápravy. Časem bude snad uvedena i časová a průtoková regulace vnějších okruhů hydrauliky, které jsou zatím řízeny systémem snímání zatížení Load Sensing. Průtok hydraulického oleje lze nastavit na řídících přístrojích, umístěných na zádi traktoru.

Velký úspěch systému odpružení

Nyní se vraťme zpět do kabiny. Aktuálně zařazený rychlostní stupeň je zobrazován na displeji v pravém sloupku kabiny svítící diodou, jako u předchozí řady. Co se ale změnilo, je možnost skutečně rychlé jízdy. Na stupni 9, tedy nejvyšší rychlosti první skupiny, jsme mohli sešlápnout akcelerátor až k podlaze a traktor se rychle rozjel po poli – ovšem zcela plynule. Na sedadlo řidiče se přenášely jenom slabé rázy, které nijak nerušily pocit z jízdy. Ostatní byly tlumeny systémem odpružení. Ten zahrnuje nejprve hydropneumatické odpružení přední nápravy. Podle zkušeností ze zahraničí se jedná o jednu z nejúčinnějších technologií, která svým komfortem překonává i řešení zavedených výrobců této techniky. Jde o bezúdržbový a uzavřený systém, neomezující obratnost traktoru ani čelní zvedací zařízení. Elektronický řídící box zajišťuje přizpůsobování aktuálnímu zatížení přední nápravy.
Zbývající rázy, a otřesy od zadní nápravy z velké míry odstraňuje nové, mechanicko-pneumatické odpružení kabiny.
Zde se konstruktéři inspirovali u nákladních vozů, kde je tato technika již déle s úspěchem využívána. Vzduch, stlačený ve speciálních polštářích, je dostatečně pružný a jeho tlak lze regulovat podle potřeby. Tyto polštáře se nacházejí v zadním uložení kabiny. Podle hmotnosti řidiče se vaky automaticky naplní potřebným tlakem vzduchu a absorbují přicházející rázy. Velkým výkyvům kabiny zabraňují silné mechanické tlumiče. Odpružení přední nápravy lze vypnout spínačem v kabině.
Tedy nejenom lepší komfort a bezpečnost, ale také vyšší efektivita např. v zemědělské dopravě, k níž jsou tyto traktory i u nás s úspěchem využívány. Lze tvrdit, že pro rychlejší práce na poli již nebude hranice v rychlosti, při níž ještě lze „v kabině vydržet sedět“. Spíše bude vycházet z doporučené pracovní rychlosti výrobce nářadí nebo střízlivého odhadu obsluhy.

Motor a nový systém čištění chladiče
Motor DEUTZ se šesti válci a zdvihovým objemem 7 146 cm3 je vybaven jednotlivými vstřikovacími čerpadly BOSCH s elektronickým řízením. Tím je dána možnost nastavování otáček pomocí „ručního plynu“ nebo uložení určité hodnoty otáček do paměti. Jeho chování je pružné, disponuje dostatečnou zálohou kroutícího momentu a silným rozjezdovým momentem.
Traktory řady MK3 je možné již v továrně vybavit ventilátorem s otočnými lopatkami Cleanfix, vyráběným firmou Hägele. Toto zařízení je vhodné zvláště pro provoz s čelně neseným nářadím, např. žacím strojem, který produkcí nečistot způsobuje zanesení nasávací mřížky a chladiče. Snížená průchodnost vzduchu potom může způsobit poškození motoru z důvodu přehřátí, převodovky i komponentů hydrauliky. Navíc mají moderní chladiče vysoké požadavky na množství nasávaného vzduchu. U nového chladiče se lopatky otočí kolem vlastní osy a tím změní směr proudění vzduchu - a vyčistí mřížku i chladič od nepatřičných příměsí.

V konstrukci traktoru DEUTZ-FAHR AGROTRON 200 MK3 se podařilo splnit předpokládané cíle zcela bez kompromisu – jedná se o vysoce komfortní a výkonný stroj. Své obsluze poskytuje maximum pohodlí, a zdařilé automatické funkce. Na nárůstu výkonnosti stroje, ale i obsluhy se rozhodně musí nové prvky projevit. Nakolik bude tento traktor spolehlivý, ukážou již brzo výsledky praktického nasazení.